
En årsak til lære- og atferdsvansker kan være at barnet har rester av primitive reflekser (spedbarnsreflekser) i kroppen – (nevromotorisk umodenhet).
Rester av primitive reflekser kan påvirke utviklingen av motoriske ferdigheter, balanse, øyefunksjon og perseptuelle ferdigheter; egenskaper som må mestres for å lære å lese og skrive.
Kjennetegn på nevromotorisk umodenhet:
Barnehagealder
- Atferd
- Forsinket utvikling i motoriske milepæler
- Kan ha hoppet over krabbestadiet
- Veldig sjenert eller støyende/viltert barn
- Vanskelig for å lære å kle på seg, som f.eks. å kneppe knapper
- Sen til å lære seg å snakke
- Tidlig (10 mnd) eller sent (16 mnd) ute med å gå
Barneskolen
- Vanskeligheter for å lese eller skrive (til tross for gode språkferdigheter)
- Umodent blyantgrep
- Vanskeligheter med å sitte stille
- Stave- eller mattevansker
- Unngår sportsaktiviteter
- Kan ha vanskeligheter med å skaffe venner og bli en del av gruppen
- Smart, men underpresterer
- Kan ha skolevegring
Ungdomskolen
- Det skrevne arbeidet er ikke i overensstemmelse med språklige eller praktiske ferdigheter
- Vanskeligheter med å tilpasse seg nye læringskrav eller metoder
- Vanskeligheter med å takle store mengder informasjon
- Resultater under stress (prøver og tester) er ikke i samsvar med resultater gjennom hele året