Lære- og adferdsvansker

En årsak til lære- og atferdsvansker kan være at barnet har rester av primitive reflekser (spedbarnsreflekser) i kroppen – (nevromotorisk umodenhet).

Rester av primitive reflekser kan påvirke utviklingen av motoriske ferdigheter, balanse, øyefunksjon og perseptuelle ferdigheter; egenskaper som må mestres for å lære å lese og skrive.

Kjennetegn på nevromotorisk umodenhet:

Barnehagealder

  • Atferd
  • Forsinket utvikling i motoriske milepæler 
  • Kan ha hoppet over krabbestadiet
  • Veldig sjenert eller støyende/viltert barn
  • Vanskelig for å lære å kle på seg, som f.eks. å kneppe knapper
  • Sen til å lære seg å snakke
  • Tidlig (10 mnd) eller sent (16 mnd) ute med å gå

Barneskolen

  • Vanskeligheter for å lese eller skrive (til tross for gode språkferdigheter)
  • Umodent blyantgrep
  • Vanskeligheter med å sitte stille
  • Stave- eller mattevansker
  • Unngår sportsaktiviteter
  • Kan ha vanskeligheter med å skaffe venner og bli en del av gruppen
  • Smart, men underpresterer
  • Kan ha skolevegring

Ungdomskolen

  • Det skrevne arbeidet er ikke i overensstemmelse med språklige eller praktiske ferdigheter
  • Vanskeligheter med å tilpasse seg nye læringskrav eller metoder
  • Vanskeligheter med å takle store mengder informasjon
  • Resultater under stress (prøver og tester) er ikke i samsvar med resultater gjennom hele året

Les om hvordan vi kan hjelpe